BLUEBERRY CHEESE TART


ASSALAMUALAIKUM.......



ingat dulu, wani beli blueberry cheese tart ni kat kedai bakery .. sebab teringin sangat nak makan .... nak rasa macam mana la rasa cheese tart ni ,, tentu yummylicious..... dek kerana cheese nya dan blueberrynya .. mak ai harga satu RM 2.00,, besar yang macam kat atas tu la ...untuk saiz tart yang besar.. beli pun tak genap ..lepas tu asyik terbayangkan keenakan, kerangupan cheese tart ni sampai la dalam mimpi ..hihi.. kali ini dah berazam akan kubuat sendiri cheese tart ni .. tak kira rintangan apa sekalipun ..akan kutempuhi jua :D..so inilah hasilnya .. walaupun ini  first attempt buat cheese tart ni ... nak kata mengecewakan tu.. nampak boleh tahan jugak.. sebab nampak yang shell orang lain punya cantik elok je kejadiannya. mungkin nak buang lebihan doh kat tepi tu tak berapa pandai ... hihi.. tapi bila makan .. hanya ALLAH saja yang tahu .... tak berkelip- kelip mata ..ni .. mulut asyik kunyah je .. SEDAPPPPPPP...haaa baru puas hati buat sendiri .. nanti nak kena buat lagi dan lagi dan lagi ... kalau makan cheese tart ni memang tak puas ... ini pertama kali buat ni masa nak bakar  inti keju tu .. hmmmm ada retak sikit sebab dia naik membukit ... tapi nak tunggu masak krim tu kena lah keju tu masak tandanya ia dah kering kat permukaan atas tu. untuk corak tu kena practice lagi hihihi .. entah corak apa dah kejadiannya ... :D.. tangan ni tak lentik-lentik ....wani guna acuan tart yang besar haa puas hati .. tak main kecik-kecik ni hihi... lepas simpan dalam peti sejuk ..lepas tu makan .. lagiiiii sedappppp .cheese dan blueberry  nya ituuuuu.... kalau bab cheese2 ni family wani suka makan... ^^

wani perhatikan pelbagai resepi nak buat cheese tart ni ... terutamanya yang bab nak buat shell ni .. ada tambahan bahan lain pun ada .. yang ini wani cuma ambil dari blog kak ita.sebab dah lama simpan tunggu masa available je bila nak buat ni .. tapi bila wani tengok dekat rumah RAHEL MASAK APA?..  sungguh elok cantik kejadian cheese tart nya  ^^ ..lagi satu apa fungsi simpan doh ni dalam peti sejuk nak bagi rangup ke?   OKlah wani nak kongsikan kat sini apa yang wani buat .. walaupun tak berapa comel .. gambar-gambar semua ni nak letak dekat sini ... kalau nak tahu apa yang berlaku seperti mana gambar-gambar di bawah ini .. silalah rajin membaca resepi yang diletakkan dekat bawah sekali tu ..yang nombor 4 tu sebenarnya adunan yang dah bergaul dengan tepung. yang nombor 5 tu lepas keluarkan dari peti sejuk... dan yang nombor 10 tu selepas dibakar.... resepi ni wani ambil dari rumah kak ita.. thanks kak ita atas tunjuk ajar itu. :))




CHEESE TART


BAHAN-BAHAN

170gm marjerin atau butter
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart

Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.

Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170C selama 20-25 minit atau sehingga masak..
Crust atau shell ni kita boleh sediakan awal. Simpan dalam bekas kedap udara dan ia tahan lama. Tunggu Crust atau shell benar2 sejuk sebelum kita letakkan filling dan cheese.

 Nota : Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.

Sediakan filling yg kita suka. Biasa kita boleh gunakan blueberry, strawberry, coklat, kiwi, oren atau jam nenas tuk buat filling cheese tart ni. Bahan2an untuk filing ni boleh kita dapatkan dari kedai2 menjual bahan2an tuk buat kuih dan kek. Kalau rajin boleh juga di buat sendiri.
Masukkan filling tu dalam piping bag utk memudahkan proses kita meletakkan ia dalam shell tadi.


250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon

Keluarkan cream cheese 20 ~ 30 minit sebelum digunakan. JANGAN biarkan cream cheese mencapai ke suhu bilik.
Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.

Ambil sedikit cream cheese tadi dan titikkan sedikit pewarna yg kita suka. Kacau rata sehingga warna bergaul sempurna. Proses untuk melorek dilakukan ketika cheese tadi masih lembut. jangan biarkan cheese terlalu lama nanti dia dah mula mengering dan proses melorek tidah secantik yg kita inginkan.

  1. Dengan menggunakan pencungkil gigi, buat garis kecil2 di bahagian tepi.
  2. Bilangan garis2 kecil tersebut mengikut citarasa sendiri lebih banyak lebih cantik!
  3. Kemudian dengan menggunakan bahagian yang tajam, tarik daripada atas ke bawah  dalam bentuk bulatan untuk mendapatkan bentuk tersebut.
Bakar selama 5 minit pada suhu 170C. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.
tambahan : ita bakar api atas bawah tapi ita letak dekat rak bawah.

Untuk resepi ni, 1 adunan shell ita dapat buat dalam  40 biji shell itu pon bergantung kepada besar acuan dan ketebalan shell.
Bagi adunan cheese pula dapat dalam 70 - 80 shell.
Untuk stabilkan adunan buat 2 adunan crust atau shell dan 1 adunan cheese

Cheese tart yang telah siap di simpan dalam bekas kedap udara dan letakkan dalam peti ais untuk ketahanan yg lebih lama..


NOTA:
- wani dapat untuk 1 adunan ni saiz tart yang besar dalam 12 biji. itupun sebab kali pertama bakar  tu.. tertebal ... sikit shell nya tu .. .. kalau tolak yang tebal -tebal tu mungkin dapat dalam 14-16 biji kot..
- wani bakar ikut suhu oven wani dalam suhu 140 C selama 20-25 minit . untuk pembakaran kali kedua untuk filling keju tu dalam 15 minit jugak sebab wani buat suhu rendah.


3 Comments

  1. Wani
    sioknye makan blueberi cistat...bagi Rahel separuh..boleh ek..nati nak hidang utk minum petang punya..

    ReplyDelete
  2. nani pernah buat sekali....dapat sedozen....makan sepuas2nya....pastu dah tak buat2 lagi dah sebab puas hati betol makan.hihih

    ReplyDelete
  3. sedapnya cis tat ni wani..anak2 kak mieza semua suka cis tat..yg paling malas ialah masa nak wat shell dia...yg paling syiok ialah masa deco2..food bila ada kena mengena dgn cis mmg menjadi fav akak..tp kena kontrol sbb akak dah demukkkkkk hehehe
    Salam aidil adha wani :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post