4 Tips Untuk Bertudung Yang Baru Belajar Berhijab. Nombor 2 Penting Sangat

4 Tips Untuk Bertudung Yang Baru Belajar Berhijab. Nombor 2 Penting Sangat | Salam 2 Muharam semua, Semalam baru masuk tahun baru Islam.Bersempena dengan awal muharram ini, sangat berkait rapat dengan hijrah, skop hijrah ini sangat luas ertinya. Belek - belek buku di rak, terjumpa buku ini,dah beli dalam 4 tahun lepas tak silap. Dah baca sekali, ingat nak repeat baca kali kedua, Siapa kenal ya, dulu - dulu kontroversi juga nama dia ni..

 4 Tips Untuk Bertudung Yang Baru Belajar Berhijab. Nombor 2 Penting Sangat

Wani memang follow Felixia ni atau nama islam nya Raisyyah dari sebelum dia berhijab  sampai lah dia berhijab sepenuhnya.

Dari belum dia kahwin sampai lah dia memeluk Islam, kemudian bertemu jodoh dengan pasangan hidupnya.

Lama dah tak dengar khabar beliau, dalam mana- mana sosial media pun perasan macam tak aktif dah, last tengok, beliau cuba untuk berjinak memakai niqab. Lepas tu, perasan macam senyap terus.

Tertanya - tanya di manakah beliau sekarang, macam - macam kita nak tahu kan, maklumlah Wani memang gemar kalau dengar kisah saudara baru, cerita mereka semua tu boleh jadi inspiring untuk kita yang dah dilahirkan sebagai newborn muslim ini.

Masih ingat lagi semasa Raisyyah dah berhijab sepenuhnya, ramai yang bertanya tips untuk bertudung bagi yang baru berjinak nak pakai tudung. Wani ada ingat satu jerr dia cakap. Nanti baca lah last nak penutup kat bawah tu ya.



Sebenarnya kali ini, nak share beberapa tips untuk wanita muslim di luar sana yang permulaan nak pakai tudung. Kalau yang masih ada perasaan takut - takut dalam hati tu, jom baca. :) Dalam islam, memang kita tahu, menutup aurat adalah wajib bagi wanita muslim.

Baca sini : Jaga 6 Adab Ini Ketika Menziarahi Tanah Perkuburan dan Hikmahnya

 4 Tips Untuk Bertudung Yang Baru Belajar Berhijab. Nombor 2 Penting Sangat

TIPS UNTUK WANITA YANG BARU BELAJAR BERHIJAB 

1. Niat

Apa jua yang kita akan lakukan mesti bermula dengan niat yang betul, niat yang sebenar - benar ikhlas kerana Allah, kerana agama. Tanpa niat, ibarat naik sampan tak ada pendayung sebab tak tahu nak pergi mana dan untuk apa.

2. Jangan tangguhkan niat kita untuk berhijab. Mulakan walaupun perlahan
Hati kita ni berbolak -balik, iman pun sekejap naik sekejap turun,  jadi sekiranya kita dah berniat nak berhijab, cepat- cepat teruskan niat dan jangan bertangguh, bisikan syaitan selalu ada untuk putuskan niat manusia yang ingin berbuat kebaikan, lebih lagi apa yang kita buat itu adalah perkara yang wajib bagi semua wanita muslim. Jangan terlalu leka dengan godaan syaitan dan sentiasa mohon dan berdoa kepada Allah supaya Allah mudahkan jalan untuk kita.

Baca sini : 12 Azab Bagi Mereka Yang Meninggalkan Solat 5 Waktu

3. Persediaan
Apabila kita dah buat persediaan untuk berhijab, bermakna kita sudah bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan. Beli tudung yang sesuai untuk penghijrahan baru kita. Tak perlu nak berfesyen bagai pun tak apa.

4. Sokongan keluarga dan kawan - kawan 
Dalam kita sedang melakukan penghijrahan untuk diri kita, jangan segan - silu nak minta apa - apa nasihat dari kawan - kawan, atau ahli keluarga kita. kalau ada teman rapat yang berhijab, minta lah nasihat supaya niat kita untuk berhijab seiring dengan keredaan Allah.

Itu sahajalah tips yang dapat dikongsi..walaupun tak banyak.  semoga dapat membantu, mungkin ada di luar sana yang ingin berhijab tapi macam ada terhalang sesuatu, pohon doa pada Allah ya. Teringat Ustaz Ebit Lew  cakap, "masa kita ingat Allah, Allah ingat pada kita, masa kita lupa Allah, Allah tetap ingat pada kita". Fikir - fikirkan sejenak kata - kata ini. :)

Masih ingat lagi Raisyyah pun ramai yang tanya tips untuk yang baru nak berjinak pakai tudung. Jadi, beliau bagi tahu caranya senang saja, ambil tudung buat dulu lipat segitiga macam kita pakai pergi sekolah tu, hii. Jangan ikutkan sangat style berhijab yang tengok sekarang ni semakin berfesyen sangat kan. Takut nanti dalam hati kata payah sangat nak bertudung lilit bagai. Itu korang yang cakap, tengok semua susah yang senang ada tak nak ikut hii. Janganlah marah ya, itu lah tips dari Raisyahh. Pakai tudung style segitiga macam tu senang sebab just pin kan di bahagian bawah dagu saja.

Semoga penghijrahan kali ini lebih baik dan kita semua mendapat keampunan dan rahmat dariNya. :)

Baca sini : Amalkan Potongan Ayat Al- Quran Ini Untuk " Memuntahkan" Penyakit






1 Comments

  1. pelan2 CT skrang cuba nak labuhkan tudung. rasa macam da cover dada tapi nak usaha supaya dapat labuhkan lagi. semoga istiqoomah.. dapat pakai hijab mengikut syariat..

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post