CARA UNTUK KEMASKINI BUKU AKAUN TABUNG HAJI - Blog Wani Sukarno

02 November 2018

CARA UNTUK KEMASKINI BUKU AKAUN TABUNG HAJI

ASSALAMUALAIKUM..

Salam semua, Salam Jumaat, dah penghujung tahun dah. Masa begitu pantas. Hari ini, nak sentuh pulak pasal kemaskini buku akaun tabung haji, Biasanya kalau cakap kemas kini, mesti nak tahu dividen dapat berapa hii.. Dah lepas ya bab dividen ni, kita tunggu tahun depan pulak. hii.

Dah lama kemas kini sebenarnya, cuma nak cerita kat sini, ada cara lain nak kemaskini buku akaun, sekiranya kita sendiri ada hal lain. Tak dapat nak datang kat Tabung haji. Kalau yang ada masa boleh lah pergi sendiri untuk kemaskini buku akaun kan.

Kalau yang tak ada masa atau ada hal lain, korang boleh isi borang dan minta tolong orang lain untuk kemaskini buku akaun kita. Kalau kita zaman kanak - kanak, bonda lah yang tolong kemaskini buku akaun Tabung Haji sebab masih bawah jagaan kan.


Maksudnya di sini, urusan untuk mengemaskini buku akaun di Tabung Haji hanya boleh dilakukan oleh individu seperti di bawah :

1. Pemegang akaun sendiri

2. Ibu bapa atau penjaga kanak - kanak di bawah jagaannya. Tetapi bagi pemegang akaun yang tidak dapat hadir ke kaunter bagi tujuan untuk kemaskini buku akaun simpanan, boleh wakilkan kepada pihak ketiga dengan syarat membawa bersama Borang Kebenaran Wakil Kemaskini Buku Akaun SimpananTabung Haji yang ditandatangani pemegang akaun.

Contoh kes Wani dulu, Wani wakilkan kat abah sebab tak ada masa terluang nak pergi Tabung Haji. Kebetulan abah nak pergi Tabung Haji, dah isi borang siap - siap, serah kat dia, jangan lupa bagi buku akaun kita. Lupa pulak nak ambil gambar borang tu. Tapi sebelum tu kena pergi ambil borang dulu kat Tabung Haji lah kalau tak ada dekat yang ada borang - borang banyak - banyak tu, mungkin boleh minta depan kaunter.

Nak wakilkan tu kena orang yang boleh dipercayai lah ya. Itu sajalah ya, yang mana belum tahu lagi. hii.. Selalu Tabung Haji ni ramai orang, Kalau ada pilihan macam ni, ambil borang dulu, wakilkan kat orang yang boleh pergi untuk masa yang lain.


1 comment:

Raydah said...

okay ray x buat lg ni