-->

Thursday, 9 February 2012

author photo
ASSALAMUALAIKUM..............


salam semua..... dah lewat baru nak jenguk dapur maya ni huhu.. menu ni pun yang dah lepas ayam goreng berempah  .. itu bukan hangit ya ,, eh memang macam tu lepas digoreng hihi .... fuhh memang best dimakan dengan nasi panas-panas .. wani tak guna paha ayam pun .. guna ketulan-ketulan ayam ..jer.. sikit jer goreng .. penduduk bukannya ramai kat rumah ni .. bahan-bahan yang dikisar tu wani hanya tumbuk jer... ambil dari dapur kak ita masam manis .. terima kasih kasih ita sudi kongsi resepi .. lama betul dah wani tak makan ayam goreng berempah macam ni ... ;p...


AYAM GORENG BEREMPAH
SOURCE:  MASAM MANIS

RESEPI DARI CHEF HANIELIZA

BAHAN-BAHAN
5 keping paha ayam
1 sudu besar rempah kari
1 sudu besar lada sulah
1 sudu besar serbuk cili
daun kari
garam secukup rasa
Minyak masak

bahan dikisar

5 ulas bawang putih
1 inc halia
3 batang serai

CARA-CARA
gaulkan ayam dengan semua bahan kecuali minyak
perapkan selama 1/2 jam
panaskan minyak yg banyak dan gorengkan ayam
apabila ayam sudah masak dgn kekuning keemasan, angkat dan toskan minyaknyer..


This post have 4 komentar

avatar
quinnie delete 10 February 2012 at 02:25

wani..ayam goreng berempah memang gelap skit jadik warna ayam nya bila dah digoreng...kekeke..kalau tak nak nampak sgt hitamnya..kecikkan api masa menggoreng....ayam masak cam gini memang pilihan saya sekeluarga...:)

Reply
avatar
rahel delete 10 February 2012 at 09:28

Wani,biarlah ayam tu gelap sikit..yang penting wangi dan enak dimakan..gue mau..

Reply
avatar
Unknown delete 10 February 2012 at 13:39

kalau bab ayam goreng anak akak yang dah besar pun suka..

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 11 February 2012 at 17:28

Q:a'aah tu la oo mcm tu ad aperasan api terbesar masa tengah goreng .. tu la nampak terlebih kehitaman sikit ..hihi

rahel : walaupun hitam tapi isinya outih dan wangi haha

kak norlie :ayam goreng macam ni semua favoritae kan kak hihi

Reply


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Nuffnang