-->

Wednesday, 4 April 2012

author photo
ASSALAMUALAIKUM................


 sepatutnya petang semalam wani patut tayang dessert jelly limau kasturi ni .. sebab time tu petang yang panas sesuai la nak makan jelly ni kan .. tetapi tertayang kurma ayam karisma dulu .. tapi tak apalah itu kesesuaian  mengikut keadaan cuaca je ..kadang-kadang cuaca petang panas-panas. makan dessert direct keluar dari fridge ni lega rasanya anak tekak ni .. hari itu mak wani ada bawa balik satu plastik limau kasturi banyak jugak .. dia cakap kawan dia bagi ... banyak nya nak buat apa la ni .. lepas tu wani terlintas la yang jelly limau kasturi pernah wani tengok yang kak ita post dulu ... terus la cari balik resepi tu hihi.. nampak macam sedap dan dapat rasakan yang jelly ni tentu masam-masam manis .. biasalah wani ni peminat masam tapi bukan masam terlampu la :D... cari bahan-bahan dalam pantry hanya ada serbuk agar-agar je 10 gm .. fikir dalam hati buatlah jugak... agar-agar jugak cuma dia dalam bentuk serbuk je... maka terhasillah jelly ini.. tapi kalau nak tau jelly ku ini terlebih jelly.. maksudnya terlebik lembik .. tapi sedap pun....dah terasa masam manisnya... sebenarnya wani letak perahan jus limau kasturi dalam agar-agar tu dan bukan ikut macam dalam resepi.terasa malas pulak nak tunggu keras dan lepas tu nak cincang halus-halus pulak.. buat 3 in 1 terus..hihi.. buah tu ganti dengan buah laici dalam tin .. sebab dah ada stok tu je ... resepi ni dari kak ita... terima kasih kak ita sudi berkongsi ...akan dibuat lagi jelly ni .. memang sedap ni tau cubalah buat . :))



JELLY LIMAU KASTURI

1 peket agar2 cap burung layang2 (white colour)
3 liter air
1 kg gula pasir
1 tin buah2an campuran dlm tin
20 biji limau kasturi
ketulan ais

Masak agar2 dgn air hingga larut.
Setelah agar2 larut masukkan gula biarkan sampai ia mendidih.
Setelah didih tutup api dan tuangkan dlm bekas atau loyang.
Setelah sejuk dan mengeras, dicincang2 halus.
Letakkan dalam bekas kaca besar, campurkan dgn buah2an campuran. Letakkan ais, perahkan limau kasturi dan masukkan sekali kulit limau tersebut. Siap untuk dihidangkan dingin.






This post have 12 komentar

avatar
Qhaifa Nur delete 4 April 2012 at 12:43

sedapnya.....
bau limau kasturi memang menyegarkan....

Reply
avatar
Unknown delete 4 April 2012 at 13:38

Wani...kena cari buah lyche ni, dah terlior tengok.

Reply
avatar
zila norazila delete 4 April 2012 at 14:41

salam wani
wahh pandai betul goda2 yer..kecurrr betul nengok nie..:)

Reply
avatar
Mama Hawa/Mama Nani delete 4 April 2012 at 15:18

Salam Wani..
aduh menggoda betul tgk jelly limau kasturi...
bau harum nyer sampai kesini hehehe

Reply
avatar
Qasey Honey delete 4 April 2012 at 16:44

sedapnya tgk JLK tu...mgoda betul...segelas tu QH punya kn...hehehe
QH dh follow blog ni...jom la follow ke sna pulak..

Reply
avatar
quinnie delete 4 April 2012 at 19:48

nanti nak cuba lah wani..kebtulan ada laici..limau pun ada jugak..:)

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 4 April 2012 at 23:41

kak zana, buat ya jangan tak buat hihi tapi rasanya kalau letak cocktail tu nampak berwarna-warni sikit

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 4 April 2012 at 23:48

salam zila ...

hihi goda sikit2 je ni ..

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 4 April 2012 at 23:50

salam mama... kalau dekat tu dah bagi dah segelas tapi jauh sangat hihi

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 4 April 2012 at 23:55

QH sedap ni tau . hihi kelima2 gelas tu dah kena reserved.. nanti nak follow tadi sempat komen jek ..:))

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 4 April 2012 at 23:57

boleh la cuba buat . nanti jatuh hati la kat dessert ni hihi

Reply


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Nuffnang