-->

Tuesday, 3 December 2013

author photo
ASSALAMUALAIKUM....


salam semua ..wani rasa kat tempat lain semua dah hujan sepanjang hari.. jadinya hujan - hujan macam ni cuaca pun sejuk bila cuaca sejuk,, perut cepat lapar pulak...tengok tarikh dah 3 hari bulan maknanya ini bulan terakhir untuk tahun ni..entry pertama untuk bulan ni ..  sayunya rasa nak tinggalkan bulan 12 nih.. maklumlah bila naik tahun baru segalanya baru pulak.. hiii...  setahun lepas tu setahun.. ohhh demi masa begitu pantas kau berlalu...

nasib baik la mak usu wani datang semasa bonda dan abah tiada ..boleh la buat teman..bonda dan abah dah selamat sampai pukul 10:30 tadi....nak ambil jadi lambat sikit walau dah sampai kat airport sejam dah.. bila mak usu datang wani lebih suka dengar cerita mak usu.. asyik kami berbual panjang.. mak usu banyak bercerita tentang "di celah-celah kehidupan" banyak boleh diambil pengajaran..sebagai kesimpulannya wani boleh cakap..dalam kehidupan ini tiada istilah gembira sepanjang hidup tetapi berakhir jugak dengan kesedihan... dan begitulah sebaliknya.. tiada istilah kedukaan sepanjang hidup tetapi berakhir jugak dengan kegembiraan..  setiap manusia Allah telah menguji pada tahap kemampuan masing - masing..itupun dah dinyatakan dalam AlQuran...setiap jiwa yang hidup ini telah tertulis dalam  (Lauh Mahfuz )jadi kita harus terima dengan reda qadak dan qadar Allah..terlebih emo pulak wani ya, wani kalau dengar cerita -cerita macam ni memang wani termenung panjang....

oklah ya kepada pembaca ,,wani tayang caramelized apple tart.. baru nak belek buku resepi yang dah lamaaaaa sangat belinya.... hiiii...untuk shortcrust pastry tu wani boleh dapat dalam 6 biji tart sebab bakar dalam bekas muffin kan ..sebenarnya ada secubit jari je lebih ..wani bakar makan saja hii..adunan dalam buku untuk 12 biji tart.. tapi wani buat separuh jer...tart ni best makan masa suam ..sebab lebih hangat gituuuu.. hiii  untuk dapatkan caramel kat atas tu wani panaskan api atas jap...rupa tart tak comeyyyy sebab wani malas main terap..ambil picit jer terus dalam bekas muffin.

satu jer wani musykil sebab bila wani letak telur dalam apple yang dah diparut tu terus jadi macam berair sikit... mungkin apple wani guna dah agak lama kot..hiii.. ye la dalam seminggu bertapa dalam peti baru nak mula buat projek... biasalah tu projek asyik delay jer hiii. dan wani sudukan parutan apple tu bukan cecair tu.kalau apple berkualiti okay kot...

untuk shortcrust pastry tu wani tak letak gula.. kalau dulu dulu buat pastry biasa gak letak gula .. tapi bila filling dah ada unsur gula so untuk crust wani tak letak dah.. hiii pandai-pandai la ya..resepi ni wani dah olah.. dan masa tu wani ketiadaan stok lemon so wani guna jus limau kasturi jer..tapi kat dalam resepi tu wani taip lemon...


CARAMELIZED APPLE TART
Sumber: MINI PIES BY SARA LEWIS

BAHAN-BAHAN

Untuk shortcrust pastry

175 gm tepung gandum
43 gm butter ( disejukkan )  dipotong dadu
43gm shortening ( disejukkan ) dipotong dadu
2 - 2  1/2 sudu besar air dalam peti

Cara- cara
1. gabungkan tepung gandum, butter dan shortening, kacau rata sehingga semua sebati
2. masukkan air sejuk dan gaul sehingga ia terbentuk macam breadcrumbs
3. uli dan buatkan doh berbentuk bola dan balut dengan clingwrap.. simpan dalam peti dalam 30 minit
4. keluarkan dari peti, canai doh dan tekap dengan acuan dan masukkan dalam acuan muffin, cucuk doh dengan garpu dan bakar sehingga agak crispy dalam 10 - 15 minit. bergantung kepada oven ya.. bakar dulu crust untuk tak nak bagi soggy sebab filling nya tu macam berair sikit
5. angkat dan ketepikan

BAHAN-BAHAN

Untuk filling

2 biji apple sederhana besar diparut kasar  + 1 biji apple yang dihiris untuk letak topping atas tart
1 biji telur
3 sudu besar gula caster
separuh daripada kulit lemon diparut halus berserta jusnya
butter secukupnya untuk topping atas tart
gula aising atau gula caster secukupnya untuk topping atas tart

Cara-cara
1. apple diparut kasar dan masukkan 3 sudu besar gula caster, kesemua kulit limau dan jusnya serta telur .. kacau sebati. sudukan dalam crust tadi
2.  apple yang dihiris disusun kat atas menutupi filling tadi dan tabur gula caster dan juga taburkan butter yang telah didadu
3. bakar dalam oven yang telah dipanaskan suhu oven masing masing dalam 20 - 25 minit atau sehingga filling nampak pucat dan hirisan apple keperangan kat tepi.
4. untuk topping kat atas tu jadi karamel taburkan gula aising .. dan guna api atas jap untuk jadi keperangan





This post have 11 komentar

avatar
Mel delete 3 December 2013 at 19:36

wahhh..mudah sangat bahan2 nya..semua ada di dapur.. kena mencari apple dulu ni kalau nak buat..uhuu

Reply
avatar
Unknown delete 3 December 2013 at 22:05

Assalamualaikum wani nmpk sedap...

Reply
avatar
zila norazila delete 3 December 2013 at 22:16

Pndai btl adik akk mggoda..akk keep resepinye dulu..:)

Reply
avatar
ady delete 4 December 2013 at 17:30

salam
wow!!! mesti sedap niiiii

Reply
avatar
Nikee Me delete 4 December 2013 at 21:00

wah..pandai masak awak ni..susah nak cari kelantanese yg tau buat makanan ore puti..bravo

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 4 December 2013 at 22:59

thank you... resepi senang2 boleh lagi ni kot hiii

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 4 December 2013 at 23:06

hiii ni terlebih menggoda ni kak... ok nanti cubalah buat :))

Reply
avatar
tun_telani delete 5 December 2013 at 08:33

Salam wani...tak pernah lg tun buat apple tart letak telur. biasa just mix apple cinnamon sugar n sikit corn flour :) tp mmg tun suka makan apple pie dan apple tart :)

Reply


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Nuffnang