Majlis Solat Hajat, Bacaan Yasin Dan Tahlil Doa Selamat. Rumah Ronald Mcdonald Di Hospital USM Kubang Kerian Kini Dalam Pembinaan

Majlis Solat Hajat, Bacaan Yasin Dan Tahlil Doa Selamat. Rumah Ronald Mcdonald Di Hospital USM Kubang Kerian Kini Dalam Pembinaan |  Baru - baru ini pada 1 Oktober lepas, kami dari Team Blogger Pantai Timur dijemput sekali lagi untuk memeriahkan Majlis Solat hajat, doa selamat bagi pembinaan Rumah Ronald McDonalds yang kini masih dalam pembinaan. Siapa yang pernah baca entri yang pernah ditulis sebelum ini, memang akan tahu Rumah Ronald McDonalds yang ke 2 di Malaysia akan dibina di kampus Hospital Universiti Sains Malaysia di Kelantan.

Majlis solat hajat, bacaan yasin & tahlil doa selamat || rumah ronald mcdonald di Hospital USM

Terima kasih McDonalds yang sudi menjemput kami untuk ke sini sekali lagi dan melihat sendiri progres kemajuan rumah ini yang masih dalam pembinaan.

Pada bulan Julai yang lepas telah berlangsungnya untuk Majlis menandatangani memorandum persefahaman antara Universiti Sains Malaysia (USM) dan Persatuan Kebajikan Ronald McDonald Malaysia (RHMC) Malaysia. Kemudian, ke tapak untuk upacara pecah tanah. Apa yang dapat lihat di sini dulu tapak yang kosong, sekarang dah nampak tiang - tiang. Kawasan sekitar tapak tersebut pun sudah dipagar. Projek nak menyiapkan rumah sedang berjalan.

Usaha murni dari McDonald Malaysia seharusnya  disokong oleh ke semua pihak kerana rumah ini juga dapat membantu ahli keluarga pesakit sebagai tempat tinggal sementara. Program komuniti sebegini sebenarnya bukan sahaja dapat merapatkan hubungan sesama insan malah turut sama- sama untuk memberi sokongan dan bantuan kepada golongan yang memerlukan.



Majlis ini telah dihadiri oleh timbalan - timbalan pengarah serta ketua - ketua Jabatan Hospital USM. Presiden RMHC / Pengarah Urusan MCDonald's Malaysia iaitu Encik Azmir Jaafar dan kakitangan McDonalds Malaysia di Pantai Timur serta kakitangan RMHC.

PROGRAM BULAN KOMUNITI MCDONALD

Untuk pengetahuan korang semua, pada setiap bulan Oktober, McDonald Malaysia telah melancarkan Bulan Komuniti McDonald's yang bertujuan untuk menyokong masyarakat setempat dan mendekati golongan kanak - kanak. Memang kagum dengan usaha murni McDonalds Malaysia.

Selesai solat hajat, bacaan yaasin dimulakan 

LATAR BELAKANG RUMAH RONALD MCDONALD

Untuk korang yang masih ketinggalan info tentang rumah Ronald Mcdonald ini, rumah yang pertama ini telah di bina di PPUKM, Kuala Lumpur.

1. Rumah Ronald McDonald di PPUKM, Kuala Lumpur.

Rumah Ronald McDonald merupakan program utama RMHC. Ia merupakan Rumah ROnald McDonald yang pertama di Malaysia pada tahun 1999 di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) di Kuala Lumpur.

Rumah yang pertama ini yang merupakan rumah pertama di Asia, telah dirasmikan oleh Yang Amat Berbahagia Tun DR Siti Hasmah Binti Mohamad Ali pada 21 Jun 1999. Sudah 19 tahun rumah ini ditubuhkan, lebih 850 keluarga kanak - kanak telah menggunakan kemudahan ini. RMHC juga telah membelanjakan lebih RM 5.5 juta untuk rumah ini.


Di antara ketua jabatan Hospital USM yang hadir bersama Encik Azmir Jaafar Presiden RHMC Malaysia

2. Rumah Ronald McDonald di Hospital USM, Kelantan

Rumah Ronald McDonald di Hospital USM merupakan Rumah Ronald McDonald yang kedua di Malaysia dan dijangka akan dibuka pada bulan Mac 2019. Kemudahan yang terdapat dalam rumah ini terdiri daripada 18 buah bilik tidur, ruang makan, dapur, bilik dobi, bilik permainan dan lain - lain untuk kemudahan penghuni. 

Rumah ini juga akan menyediakan tempat tinggal sementara kepada keluarga pesakit kanak - kanak yang sedang menjalani rawatan di Hospital USM. Ia juga dapat meringankan beban keluarga kepada pesakit. 

Nanti, rumah ini akan siap tahun depan, ia akan dapat membantu pesakit kanak - kanak dan keluarga dengan meringankan kos penginapan dan memudahkan mereka untuk berurusan sewaktu menerima rawatan di Hospital USM. 

Kakitangan McDonald's Pantai Timur sedang sibuk mengagihkan makanan kepada tetamu yang hadir


PERBELANJAAN SEBANYAK RM 4 JUTA. 

Untuk pembinaan rumah ini, sebanyak RM 4 juta telah diperuntukkan. Alhamdulillah sehingga kini, RMHC telah berjaya mengumpul sebanyak RM 3.6 juta untuk pembinaan rumah ini. Jumlah ini diperoleh daripada sumbangan syarikat- syarikat korporat semenjak beberapa tahun yang lalu dan juga menerusi tabung derma di kaunter - kaunter restoran McDonald's di seluruh negara. Jangan lupa kalau pergi McDonald nampak tabung derma, ringankan tangan kita untuk menderma seikhlas hati.  

RMHC masih memerlukan sejumlah RM 400,000 untuk menyempurnakan pembinaan rumah ini. Orang ramai yang ingin menderma sangat dialu - alukan menerusi tabung - tabung derma di kaunter - kaunter McDonald's di seluruh negara.


SEKITAR TAPAK RUMAH RONALD MCDONALD DI HOSPITAL USM 

Kerja - kerja pembinaan Rumah Ronald McDonald di Hospital USM akan bermula pada 2 Oktober 2018

Alhamdulillah dah nampak progres untuk rumah ini 

Antara team blogger pantai timur yang hadir

Bergambar bersama orang kuat di sebalik kewujudan Rumah Ronald Mcdonald's bersama team blogger pantai timur.

Selain itu, derma juga boleh disalurkan melalui online banking ke akaun Maybank Persatuan Kebajikan Ronald McDonald Malaysia 


AKAUN MAYBANK : 5125-3014-1938

Untuk maklumat lanjut berhubung perkara ini, boleh juga layari di https://rmhc-malaysia.my/get-involved/make-a-donation/

Majlis berjalan dengan lancar walaupun cuaca panas terik. Diharapkan Rumah Ronald McDonald yang kedua ini dapat disiapkan dengan jayanya dan dapat memberi manfaat kepada ahli keluarga pesakit di sini. 

2 Comments

  1. Sepatutnya lebih banyak syarikat2 korporat ternama buat projek kebajikan seperti ini.

    ReplyDelete
  2. Bestnyaa kalau dapat join..
    Kat Jb ni takde plal program macam ni..

    ReplyDelete

Post a Comment

Previous Post Next Post