-->

Thursday, 22 March 2012

author photo
 ASSALAMUALAIKUM...............


 nasib baik ingat lagi cerita pasal resepi ni .. dah lama ni asyik kena delayed .. jer .. resepi asal guna ikan kerapu tapi wani guna ikan merah ....ikan digoreng garing lepas tu curah kuah tu kat atas ..sedap!!!  wani tambah hirisan lada merah nak nampak berseri sikit hidangan ni... cuma wani tak salut dengan tepung jagung ikan ni .. kalau yang dia bagi tu ikan tu digaul bersama tepung jagung dan bijan .. rasa lagi bau harum kot ikan ni dengan bijan ...sebab susah kat rumah ni kalau ikan salut tepung macam tu ... wani gaul garam kunyit jer... ikan pun macam berterabur sebab ikan tu dah kena potong sebenarnya bukan dalam bentuk sekor cam tu .. hihi ...
 
IKAN MERAH SOS PLUM BERBIJAN
SOURCE: MESRA.NET 

BAHAN-BAHAN
BAHAN A
1 EKOR IKAN KERAPU
1 LABU BAWANG BESAR
3 ULAS BAWANG PUTIH
1CM HALIA
DAUN KETUMBAR
DAUN SALAD
MINYAK UTK MENGGORENG IKAN.
5 SUDU BESAR SOS PLUM
5 SUDU BESAR SOS TIRAM
2 SUDU MINYAK BIJAN
SEDIKIT PATI AYAM KNORR
SEDIKIT GARAM & GULA 


CARA-CARA : 

BERSIHKAN IKAN DAN GAUL BERSAMA GARAM, TEPUNG JAGUNG DAN BIJAN. GORENG DALAM MINYAK BANYAK SAMPAI GARING.

PANASKAN KUALI. MASUKKAN POTONGAN BAWANG BESAR,PUTIH DAN HALIA.BIARKAN BERBAU HARUM. MASUKKAN SOS DAN TAMBAH PERISA. BIARKAN PEKAT. 


CADANGAN HIDANGAN: 
LETAKKAN IKAN KEDALAM BEKAS PANJANG DAN CURAHKAN SOS KE ATASNYA. HIAS DENGAN DAUN KETUMBAR, DAUN SALAD DAN BUAH TOMATO.

This post have 4 komentar

avatar
rahel delete 22 March 2012 at 09:27

Wallaa..sedapnya ikan merah sos plum..makan ngan nasi puteh memang terangkat..

Reply
avatar
Unknown delete 22 March 2012 at 09:50

A'slm wani cayang..tergoda asz tgk..dpt mkn panas2 mmg lazat,hehe

Reply
avatar
Amie delete 22 March 2012 at 22:28

Sos plum...sedap! Tambah minyak bijan? Lagi sodappp! Anak-anak suka resepi bubuh minyak bijan!

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 23 March 2012 at 00:39

rahel: hihi memang best makan dgn nasi putih ...

asmah : wassalam asz... ikan ni memang best makan panas2 kena cepat3 mengadap meja ;p

kak amie : wani kalo masakan ada sos plum memang favorite wani x blh miss langsung !! kak amie cubalah ya sedap !!

Reply


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Nuffnang