Petua Menangani Kebimbangan Semasa Ketika Berpindah Rumah

Salam semua, pindah rumah adalah masa yang tertekan bagi sesiapa sahaja. Ia merupakan perubahan besar dalam kehidupan seseorang. 

Proses pemindahan itu sendiri sudah cukup untuk menjadikan seluruh keluarga berasa letih.

Pindah rumah

Daripada mengemas semua harta benda anda, buatlah pengaturan dengan syarikat lori sewa di Gombak atau di kawasan berdekatan anda, untuk merancang pemindahan anda. 

Perancangan awal adalah penting untuk menangani tekanan anda untuk pemindahan kediaman.

Berikut merupakan tekanan yang dialami dalam kebanyakan pemindahan:

- Perubahan yang tidak pasti

- Kewangan

- Logistik

- Senarai tugasan yang panjang

Adalah biasa untuk berasa stres apabila anda berpindah, tetapi anda tidak perlu membiarkan kebimbangan itu merisaukan anda dengan tips di bawah.

Berikut ialah beberapa tips untuk menangani tekanan berpindah dan cara membantu anda menguruskan ketegangan yang mungkin dirasai apabila sibuk menyediakan segala perkara untuk pemindahan ini.

Pindah rumah

1. Pengemasan: Satu Kotak pada Satu Masa

Langkah pertama untuk menangani tekanan berpindah ialah membuat rancangan untuk pengemasan barangan. 

Sesetengah orang suka mengemas kotak; sesetengah orang mendapati proses itu hampir mustahil untuk dilakukan kerana jumlah barangan rumah yang banyak. 

Jadi, bagaimanakah anda boleh mengemas barang rumah anda ke dalam kotak-kotak? Jawapannya adalah satu kotak pada satu masa.


2. Bermula secara kecil-kecilan

Ia paling mudah untuk bermula dengan langkah kecil-kecilan. Ini akan memastikan proses pemindahan bermula dengan mudah.

Sediakan kotak pemindahan yang kosong dan pilih rak. Kosongkan laci, almari atau kabinet. Kosongkan satu meja atau rak buku. 

Sebagai permulaan, pilih barangan yang anda tidak gunakan setiap hari. 

Selepas itu, anda boleh beralih kepada barangan yang anda gunakan setiap hari dan perabot yang memerlukan lebih banyak usaha untuk dikemas.


3. Jadikan proses pengemasan lebih menyeronokkan

Berusaha untuk berseronok dengan proses pengemasan. Pasangkan muzik atau rancangan televisyen yang menyeronokkan, atau jemputlah rakan-rakan untuk menolong anda berkemas. 

Jangan biarkan proses pengemasan barang mengambil alih kehidupan anda. 

Sebaliknya, gunakannya sebagai alasan untuk melakukan lebih banyak perkara yang menyeronokkan dengan hari anda. 

Anda boleh pertimbangkan untuk mengupah servis buang perabot lama untuk melupuskan barangan rumah yang lama.


4. Membuat rutin harian dengan pengemasan

Kemas satu kotak pada waktu pagi dan kemudian kemas lagi satu antara makan malam dan waktu tidur setiap hari bekerja. 

Lebih kerap yang anda mengemas, lebih cepat rumah anda kelihatan kemas sendiri, dan anda akan menangani tekanan berpindah dengan lebih mudah.


5. Simpan barang keperluan anda untuk pengemasan yang terakhir

Jangan lupa untuk mengemas barangan bilik mandi dan dapur pada saat terakhir (terutamanya barangan yang kerap digunakan), dan kemas barang peribadi anda untuk kekal di dalam kereta bersama anda. 

Ini memastikan anda mempunyai semua barang yang anda perlukan pada hari terakhir di rumah lama dan hari pertama di rumah baru.


6. Perancangan Pemindahan Yang Awal

Pemindahan membawa banyak kebimbangan tentang masa depan. 

Anda akan menemui banyak perkara di rumah baru dan oleh itu, membuat jadual pemindahan anda tepat pada masanya akan membantu anda menangani tekanan. 

Cara terbaik untuk membantu diri sendiri dan meredakan kebimbangan itu adalah dengan menetapkan masa dan tarikh untuk setiap tugas. 

Rancang lebih awal dan alih keluar unsur ketidakpastian itu supaya anda boleh menyemak rancangan anda. 

Anda akan berasa tenang kerana anda mengetahui bahawa tugas pemindahan masih dalam proses dan ia mengikut jadual.


7. Tetapkan tarikh pemindahan anda

Tempah tarikh dengan syarikat pemindahan rumah atau pemindah peti selamat dengan lebih awal. Anda tidak perlu risau bahawa anda akan melupakan tarikh pemindahan anda sendiri. 

Syarikat pemindahan yang ditempah boleh membantu anda mengingati tarikh dan menawarkan perkhidmatan pemindahan tambahan sekiranya anda berasa terlalu sukar untuk menyelesaikan semua tugas tersebut sendiri sebelum hari pemindahan.

Jika anda sedang mencari syarikat lori sewa di Shah Alam yang murah, pertimbangkan pasukan Mover2U - mereka menawarkan harga sewa lori 3 tan yang berpatutan.


8. Perkhidmatan pengemasan pada saat akhir

Satu-satunya kebimbangan terbesar bagi kebanyakan orang apabila berpindah adalah tidak cukup masa untuk menyelesaikan pengemasan. 

Memang benar, pengemasan barang adalah sukar. Anda juga mungkin tidak mempunyai kekuatan atau tenaga manusia yang banyak untuk memindahkan perabot anda, mengemas dan mengangkatnya ke dalam lori.

Jangan risau, pekerja pemindahan sering menyediakan perkhidmatan pengemasan untuk orang yang berpindah dari jauh atau terlalu sibuk untuk menyelesaikan semua pengemasan mereka sebelum hari berpindah. 

Sila beritahu syarikat pemindahan anda jika anda memerlukan perkhidmatan pengemasan dan anda tidak perlu berasa risau.


9. Dapatkan Hari Rehat Semasa Proses Pemindahan

Akhir sekali, bersedia untuk memberi masa rehat kepada diri anda. Selalunya, stres datang daripada anda yang tidak mendapat rehat yang mencukupi. 

Tekanan berpindah dan jadual pemindahan yang ketat adalah berkait rapat, jadi jaga diri anda dengan baik dan ambillah masa berehat dari semasa ke semasa sebelum, semasa dan selepas anda berpindah.


10. Apabila di kediaman baru

Akhirnya, biarkan diri anda berehat apabila anda tiba di rumah baru. 

Sudah tentu, terdapat banyak kotak yang perlu dibongkarkan, tetapi anda telah berjaya sampai ke rumah baru dengan baik dan lancar dengan semua harta benda anda.

Post a Comment

Previous Post Next Post