-->

Sunday, 9 February 2014

author photo
ASSALAMUALAIKUM....


salam semua selamat berhujung minggu..lama tak singgah "dapur" kat sini bubur pulut hitam ni memang kegemaran wani dah lama dah tak buat .. walaupun nampak senang tempek jugak resepi kat sini.. tapi resepi ambik jugak kat dapur kak nor ... takut ada orang nak main sukat sukat .. kalau wani tak sukat sukat dah hiii .. ambil untuk buat rujukan lagipun bubur resepi ni tak ada lagi list kat sini... 

malasnya nak cakap panjang ..selamat malam ya :)) 

BUBUR PULUT HITAM 

Bahan :
1 cawan beras pulut hitam ~ direndam (lagi lama lagi elok)
6 cawan air
5 sudu besar gula
sedikit gula nisan
secubit garam
3/4 cawan santan fresh
2 helai daun pandan
sedikit santan fresh (extra)


Cara:
Masak beras pulut hitam bersama air dan daun pandan hingga beras empuk (dgn api sederhana).
Masukkan gula, gula nisan dan secubit garam.Masak lagi hingga gula hancur.
Kemudian masukkan santan dan masak seketika lagi.
Padamkan api.
Hidangkan dlm mangkuk dan masukkan sedikit santan fresh diatasnya.


*Stail K.Nor kurang suka Bubur Pulut Hitam yg agak pekat, K.Nor suka jenis yg sedang2 aje pekatnya tapi tidak terlalu cair... :)

This post have 3 komentar

avatar
Amie delete 9 February 2014 at 12:30

Singgah sini nak jamu mata dengan bubur pulut hitam barang sesudu... mmm sedapnya!

Reply
avatar
Sweet red cherry delete 9 February 2014 at 14:20

salam wani..

best ni makan bubur..

Reply
avatar
suryabil delete 9 February 2014 at 15:58

Kami pun suka bubur pulut itam ni..buat kena kaw2..baru feel mkn..kan..

Reply


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Nuffnang