Sunday, 17 May 2020

author photo
Koleksi Aneka Resepi Rendang Popular Yang Mudah Dan Sedap | Salam semua, setiap kali nak raya, menu wajib yang kena hidang atas meja mesti lah rendang. Tak ada menu rendang macam tak kena, hilang suasana raya kan. Resepi rendang banyak variasi dan ikut negeri masing - masing. Macam - macam resepi rendang, ada resepi rendang ayam, rendang daging rendang itik, rendang udang galah, rendang telur. Walaupun bahan - bahan asas adalah sama tapi watak utama kita tukar ya.

resepi rendang mudah dan sedap

Saja mencari kelainan tak adalah hanya tahu rendang ayam dan rendang daging saja. Rendang bahan asas yang wajib mesti kena letak kerisik, Penggunaan kerisik dalam rendang lagi membangkitkan rasa dan aromanya tu. Kalau tak suka kerisik pun tak apa, abaikan jangan letak. Resepi rendang ayam tanpa tumis pun ada. Boleh tengok resepi rendang ayam pencen di bawah.

Bahan untuk memasak rendang pun, kalau kat Malaysia ni semuanya mudah dapat. Jom cuba resepi rendang mudah dan sedap. Buat untuk menu hari raya yang tak jemu dimakan dengan ketupat nasi dan pulut kuning.

resepi rendang mudah dan sedap

1. Resepi Rendang Ayam Opah 

Bahan-bahan :
1 ekor ayam
2 cawan santan
2 sudu kerisik
2 helai daun kunyit diracik halus
Minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan dikisar :
21 batang cili kering
2 labu bawang besar
4 ketul kunyit hidup
1 sudu ketumbar
2 biji buah keras
4 batang serai
3 inci halia
3 inci lengkuas

Cara-cara :
1. Tumis bahan dikisar hingga naik bau dan pecah minyak.
2. Masukkan santan dan ayam, gaul rata. Tutup kuali dengan tudung kukus biarkan sebentar. Guna api kecil.
3. Masukkan kerisik kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula.
4. Masukkan daun kunyit, Siap untuk dihidang.

resepi rendang mudah dan sedap

2. Resepi Rendang Daging Minang 

Bahan-bahan
1 kg daging
1 kg santan

30 biji bawang merah
10 biji bawang putih
3 sudu senduk nasi cili kering yang dah dikisar
5 batang serai
Daun kunyit

1 inch halia
1 inch lengkuas d hiris
Bunga cengkih
Cili api ikut suka
Daun limau purut

Cara membuatnya
1. Bawang merah, bawang putih dan halia dikisar
2. Cili api dikisar
3. Tumis bahan 1-2
4. Masukkan cili kering dan cili api serai lengkuas. Tumis hingga naik aroma
5. Masukkan santan dan daun kunyit
6. Masak santan hingga macam nak naik minyak
7. Masukkan daging
8. Bila hampir nak kering santan masukan daun limau purut, cengkih dan air asam jawa.
9. Garam secukup rasa
10. Masak sampai kering

Nota:

*Kalau 3 kilo daging santan jadi kan 4 kilo bukan 3 kilo. Jika lebih daging, lebihkan santan.

Kalau guna bawang merah yang besar, 1biji bawang merah yang besar sama dengan 5-6 ulas bawang merah kecil.

Selamat mencuba!

Kredit resepi : Sedapfood.com

resepi rendang mudah dan sedap

3. Resepi Rendang Dendeng Sedap 

BAHAN - BAHAN
Daging - 1 kilo
Bawang Besar - ½ kilo (dikisar), kalau tak suka banyak kuah boleh kurangkan sukatan bawang
Homemade Cili Boh - 100 gm (anggaran 3-4 senduk)
Minyak - 4-5 senduk
Asam Keping - 2~3 keping (mengikut darjah kemasaman asam tersebut)
Serai - 2~3 batang
Halia 2-3 inci (ketuk, tumbuk atau hiris, ikut suka korang)
Garam dan gula
Kicap manis atau lemak (saya guna Kicap Tamin Dark Soy Sauce)
Air rebusan daging (anggaran 2-3 cawan)

resepi rendang mudah dan sedap

DAGING
1. Rebus daging sampai empuk. Simpan air daging
2. Hiris daging lawan urat (lebih kurang saiz 1”x1.5”)
3. Tumbuk sekeping-sekeping daging yang dah dihiris
4. Perap daging yang ditumbuk dengan kicap
5. Goreng daging tersebut dengan api sederhana kuat

TUMIS
1. Panaskan minyak, tumis bawang dan cili sehingga pecah minyak
2. Masukkan serai yang dititik, halia, asam keping, air daging
3. Masukkan daging (jangan masuk air lebihan kicap yang diperap-nanti warna tak cantik)
4. Masukkan Garam dan Gula secukup rasa
5. Sedia untuk dihidang.
*Awas! Tumisan akan melompat-lompat keluar dan sangat panas. Jauhi dari kanak-kanak kecil.
Saya guna kuali Supor, siap dengan penutup. Untuk elak tumisan melompat-lompat, saya tutup dan guna api kecil.
Selamat memasak!

Rendang Dendeng ini sedap dimakan dengan nasi, pulut, lemang, ketupat, roti atau ratah pun boleh.

Kredit resepi : Blog resepi 

resepi rendang mudah dan sedap

4. Resepi Rendang Tok 

Bahan-bahan:

2 kilogram daging (dipotong kiub,pastikan tidak terlalu kecil
5 biji kelapa (santan)
1 ½ sudu besar jintan halus( jintan putih) (goreng tanpa minyak dan ditumbuk halus)
3 sudu besar biji ketumbar (goreng tanpa minyak dan tumbuk halus)
6 sudu besar jintan manis (goreng tanpa minyak dan tumbuk halus)
1-2 senduk cili kisar
Kerisik (anggaran dalam 1 biji kelapa)
1 ketul gula melaka
3 helai daun kunyit (dihiris)
5 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
1 keping asam keping
Sedikit belacan (pilihan)
Garam
Serbuk perasa (pilihan)

Bahan kisar halus:
20 ulas bawang merah
9 ulas bawang putih
2 inci halia
5 -7 batang serai (dihiris nipis)
2 inci lengkuas

Cara-cara:
1. Masuk semua bahan kecuali daun kunyit, gula melaka,garam, asam keping, kerisik dan santan ke dalam periuk.
2. Kemudian perap dengan daging sekurang-kurangnya selama 4 jam. Untuk lebih sedap, perap semalaman. *kalau nak cepat boleh guna pressure cooker untuk daging lebih empuk.
3. Masak dan didihkan perlahan-lahan sehingga air kering kemudian baru dimasukkan santan.
4. Seterusnya, reneh selama 3-4 jam. Masukkan kerisik, gula melaka, gula dan garam. Kemudian kacau dengan agak kerap sehingga daging mula empuk, berwarna agak hitam dan kering. *Pastikan rendang dikacau selalu supaya tidak hangit di bahagian bawah.
5. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan asam keping dan kacau lagi sehingga rata. Sesuaikan rasa dan boleh diangkat.

*Rendang ini lebih sedap rasanya selepas sehari dimasak kerana rempah ratusnya semakin meresap ke dalam daging.

Kredit Resepi : mstar.com.my

resepi rendang mudah dan sedap

5. Resepi Rendang Ayam Pencen Tanpa Tumis 

BAHAN - BAHAN
Ayam 1 ekor
*Bawang besar 1 biji
*Bawang kecil 2 biji
*Bawang putih 4 ulas
*Halia 1 inci
*Lengkuas 1 inci
*Kunyit hidup 1 inci
*Serai 5 batang
*Cili kering segenggam(rendam dgn air panas dulu)
*Cili api(kalau suka pedas letak banyak)
*Jintan kasar
*Biji ketumbar
Gula merah 2,3 sudu makan
Kerisik 2 sudu makan
Asam keping
Daun kunyit hiris halus
Santan
Garam,gula.

CARA - CARA
1. Blender bahan - bahan yang bertanda *
2. Masukkan dalam kuali bahan yang diblender sekali dengan ayam.
3. Biar masak sampai mendidih, sampai ayam tu keluarkan minyak.
4. Terus masukkan santan dan kerisik, gula merah.
5. Perlahankan api, biarkan selama sejam atau sehingga ayam tu betul - betul dah empuk.
6. Dah empuk ayam baru lah masukkan perasa gula dan garam. Kemudian boleh tabur daun kunyit.

Kredit resepi : Farhana Binti Idris

resepi rendang mudah dan sedap

6. Resepi Rendang Udang Galah 

Bahan-bahan rendang pedas udang galah
• 1 1/2 kg udang galah
• 4 helai daun kunyit - hiris halus
• 5 helai daun limau purut - hiris halus
• 2 mangkuk santan pekat
• Gula kabung atau gula Melaka atau gula perang secukup rasa
• 3 sudu besar kerisik
• Garam secukup rasa
• 3 hingga 5 asam keping
• Minyak untuk menumis

Bahan A
• 4 biji bawang besar (atau 20 biji bawang merah)
• 1 labu bawang putih
• 3 inci halia
• 3 inci lengkuas
• 2 ketul kunyit hidup
• 6 batang serai - potong kecil
• 30 biji cili padi (boleh tambah atau kurangkan ikut cita rasa)

Cara - Cara
1. Kisar bahan A hingga lumat. Panaskan minyak. Masukkan bahan kisar dan tumis hingga naik bau.
2. Masukkan kerisik dan kacau sehingga sebati.
3. Tambahkan santan. Kacau dan biarkan mereneh hingga pecah minyak. Kacau sesekali supaya tidak hangit.
4. Masukkan daun kunyit, daun limau purut dan asam gelugur. Kacau sebati.
5. Masukkan bahan utama udang galah dan gaul rata. Masak sehingga udang berubah warna.
6. Tambahkan santan dan air secukupnya jika perlu. Ketika memasak, kacau selalu untuk mengelakkan rendang hangit.

Kredit resepi : Zulfa Zainal Abidin 

resepi rendang mudah dan sedap

7. Resepi Rendang Ayam Gaya Minang Sedap Dan Tahan Lama 

Bahan-Bahan
1 ekor ayam
2 sudu besar kerisik
2 batang serai - titik
5 helai daun limau purut
1 asam keping
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih
1 biji kelapa - santan pekat
garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar
18 tangkai cili kering
4 ulas bawang putih
4 hiris lengkuas
3 cm halia
1 biji bawang besar
1 inci kunyit hidup
2 batang serai

Cara Memasak Rendang Ayam Minang
1. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali dan tumis bahan kisar sampai keluar minyak. selepas tu masukan jintan putih dan jintan manis. tumis kembali sampai naik bau. kemudian masukan ayam.

2. Tunggu sampai ayam kecut dan bila telah mendidih kemudian masukan santan pekat dan kacau rata sampai hampir pecah minyak.

3. Masukkan limau purut dan kerisik dan terus masak tetapi dengan api kecil dan sentiasa dikacau untuk mengelakan bawahny hangus. kemudian masukan garam dan gula secukup rasa dan juga asam keping.

4: Bila kuah dah nampak kering berarti dah masak bolehlah dingkat dan hidangkan bersama nasi panas. Sedap !

Nota
1. Sekiranya ingin berkuah, boleh biarkan ianya sedikit berkuah untuk dimakan bersama nasi.
2. Elak mengacau ayam dengan kerap kerana isi ayam akan hancur.

Kredit resepi : Khazanah koleksi resepi

resepi rendang mudah dan sedap

8. Resepi Rendang Kerang Sedap 

Bahan - Bahan 
2kg kerang direbus dan buang kulit
5 batang serai*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
1 inci lengkuas*
7 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
sedikit cili api*

2 sudu besar kerisik
2 cawan santan pekat
1 keping asam keping
2 helai daun kunyit dihiris halus
3 helai daun limau purut
Garam, aji dan gula

Cara - Cara 
1. Kisar bahan - bahan bertanda (*). Kemudian tumiskan hingga naik bau.
2. Masukkan santan, asam keping, garam, gula, ajinamoto kalau suka dan kerisik.
3. Kacau hingga kuah menjadi pekat.
4. Masukkan kerang dan kacau lagi.
5. Masukkan juga daun limau purut dan daun kunyit.
6. Siap, sedia untuk dihidang. Sedap!

Kredit : Resepi Viral Terbaik

resepi rendang mudah dan sedap

9. Resepi Rendang Itik Sedap 

Bahan - Bahan 
1 ekor itik (agak besar sedikit)
10 tangkai cili kering* (rebus sebentar)
2 kilo santan
10 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
1 inci lengkuas*
2 inci halia*
10 batang serai*
3 helai daun kunyit
2 keping asam gelugur
Garam dan gula secukup rasa

Cara - Cara 
1. Siang itik dan bersihkan. Masukkan ke dalam kuali.
2. Kisar bahan bertanda * dan sehelai daun kunyit. Masukkan kedalam kuali berisi itik. Masak sehingga itik mengecut dan bahan kisar mengering.
3. Masukkan santan dan kacau rata.
4. Masak hingga pekat, masukkan garam, asam gelugur dan secubit garam.
5. Teruskan memasak sehingga agak kering dan taburkan hirisan 2 helai daun kunyit yang di tinggal kan tadi. Bolehlah diangkat ketika ini jika nak yang masih berkuah.

Nota 
Masak lagi sehingga terbit minyak dan seakan menggoreng itik pula. Bila betul-betul kering atau serdak telah berwarna coklat kemerahan boleh di tutup api dan biarkan ia sejuk di dalam kuali. Kemudian baru di alih kedalam bekas lain. Pastikan guna sudu ketika mengambil rendang.Kalau guna tangan cepat basi.

resepi rendang mudah dan sedap

10. Resepi Rendang Telur Sedap 

Bahan-bahan
Telur anggaran 30 biji rebus ( Digoreng, tapi tak goreng pun boleh).
Serai 5 batang
halia 2 inci
lengkuas 2 inci
11 ulas bawang merah
Cili kering / cili api ikut suka banyak mana
2 sudu makan rempah kari daging
1 sudu makan serbuk jintan manis
2 sudu makan kerisik
1/2 cawan santan kotak
2 helai daun kunyit
Asam keping
Gula dan garam secukup rasa

Cara Penyediaan:
1. Kisar bawang, halia, lengkuas, serai, cili dan 1 helai daun kunyit
2. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga naik bau. Kemudian masukkan rempah daging dan serbuk intan manis. Tumis sampai pecah minyak
3. Masukkan santan, kerisik, asam keping dan tambah sedikit air
4. Perasakan dengan garam dan gula. Gaul hingga sebati
5. Bila kuah dah mendidih, masukkan telur. Gaul rata dan tunggu hingga masak atau kuah sedikit kering
6. Tabur hirisan daun kunyit. Siap

Kredit Resepi : siti anah saleh

Harap ini dapat beri idea buat korang untuk masak rendang pada hari raya nanti. Kalau jemu dengan ayam dan daging boleh tukar dengan udang, udang galah, telur ataupun dengan itik. Pening juga nak fikir menu hari raya mudah. Tapi rendang adalah menu wajib buat. 

This post have 4 komentar

avatar
ray delete 17 May 2020 at 15:10

I'll come back malam nnt haha

Reply
avatar
Tiara Sapphire delete 18 May 2020 at 15:27

sedapnyaa dapat makan rendang. boleh save dulu resepi ni..hehe ♕Tiara Sapphire♕

Reply
avatar
Silah Hassy delete 18 May 2020 at 16:23

Yeayyy daging dendeng dalam senarai.. sedapnya makan dengan lemang.

Reply
avatar
HeNRieTTa JoSe delete 22 May 2020 at 15:08

dah lama xmakan rendang tok....

Reply


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Nuffnang