Maksud "Audience Retention" Dan Apa Kesannya Terhadap Jumlah Views Di Youtube ?

Maksud "Audience Retention" Dan Apa Kesannya Terhadap Jumlah Views Di Youtube ? |
Salam semua, disebabkan sekarang ini ramai dah mula berjinak - jinak untuk menjadi youtuber, sis pasti untuk permulaan ini bagi youtuber baru memang agak mencabar. Iya lah bermula dari kosong ilmu pun baru nak belajar sikit - sikit. Nak jadi ke hero banyak cabaran ke depan menanti.

Walaupun sis pun baru 3 tahun, masih lagi belajar dan terus belajar. Dulu sempat merasa Creator Studio Classic sekarang dah bertukar kepada Youtube Studio. Dashboard youtube pun dah bertukar.


Untuk dashboard baru Youtube Studio sekarang lebih nampak jelas, lebih mesra untuk klik sana sini. Cuma kat sini banyak lagi istilah yang sis masih tak berapa faham tapi dalam masa yang sama belajar juga. Tak semua nak kena faham sekaligus kan.

Di Youtube Studio bukan saja tempat untuk upload video, malah ia juga adalah salah satu tempat untuk mengukur sejauh mana tahap "kesempurnaan" video yang kita dah upload.

Di Youtube Studio, tempat untuk kita melihat analisis ke semua video kita ada di sini.

Disebabkan ramai yang buka topik tentang "Audience Retention". Jadi, sis nak kongsi serba sedikit apa yang sis faham. Mula - mula tu tengok saja graf kat "Audience Retention" tapi tak tahu apa maksud kat sini.

Baca juga : 5 Rahsia Cara Youtubers Naikkan Views Dengan Headline

Apa Maksud "Audience Retention" ? 

Bagi youtuber baru, istilah "Audience Retention" sudah semestinya agak janggal. Setiap kali lepas upload video pernah tak tertanya - tanya apa benda "audience retention". Sekali tengok graf ada menaik, menurun, meruncing dan macam - macam lah kan. Ada tak ?

"Audience retention" kalau ikutkan bahasa mudah, ia adalah metrik untuk melihat peratusan jumlah penonton yang melihat dan meninggalkan video kita.

"Audience retention" adalah salah satu perkara yang perlu dititikberatkan dalam menghasilkan video yang lebih berkualiti. Kat situ lah kita nak buat analisis.

Dalam bahasa inggerisnya berbunyi begini :

Audience retention is the average amount of time that your viewer spends watching your video 
Kalian boleh tonton video di bawah ya :

Apa Kesannya Terhadap Jumlah Views Di Youtube ? 

Audience retention sebenarnya ia boleh meningkatkan jumlah views tapi di atas beberapa faktor. Sekiranya video kita menarik dan membuatkan penonton menonton dengan lebih lama atau sampai habis. Jumlah views di video tersebut akan meningkat.

Sebagai contoh,katakan video yang kita upload adalah dalam 5 minit. Dan penonton telah menonton video tersebut dalam 2 minit 30 saat.

Ini bermakna video kita akan berpeluang untuk dapatkan 50 % audience retention.

Lagi tinggi peratusan audience retention, lagi tinggi peluang untuk video kita di promosikan oleh Youtube. Ini bermakna video kita adalah menarik dan penonton suka sebab itulah audience retention tinggi.

Bila dah tinggi peratusan audience retention secara konsisten, pihak youtube akan bantu nak promosikan video kita untuk sentiasa dilihat sebagai "suggested video" dan juga di "Search".

Best kan bila pihak Youtube sendiri yang akan mempromosikan video kita masuk dalam "suggested video".Orang sentiasa nampak.  Dalam masa yang sama ia akan menaikkan jumlah views dalam video tersebut.

Tapi, apa yang sis perhati bukan untuk selama - lamanya ya. Sekiranya peratusan audience retention menurun, orang dah tak berminat dengan video kita, video dah tak masuk dalam "suggested video".

Baca juga : Cara Block Iklan Yang Tak Sesuai Di Youtube

Langkah - Langkah Mudah Untuk Mengukur Prestasi Audience Retention 

Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views

Kali ini, sis nak tunjuk prestasi audience retention untuk salah satu video di channel sis. Ada satu hari, sis terkejut sebab tiba - tiba video tersebut naik walaupun dah lama upload sebenarnya.

Tanggapan pertama sis, mungkin faktor tiba- tiba video ini naik balik ada beberapa faktor. Antaranya

1. Kemungkinan orang tengah cari dan mereka search di youtube sebab mereka berminat
2. Thumbnail ( Gambar depan intro video kita )
3. Dari segi tags, description, meta dan sebagainya

Itu di antara penyebab kenapa video kita yang dah lama upload naik balik. Sebab itu sis cakap ke semua  perlu diisi dan jangan tinggal kosong. Kita tak tahu bila video tersebut tiba - tiba akan meletup.

Langkah mudah untuk melihat audience retention ini, adalah seperti berikut :

1. Buka Youtube Studio dan di menu sebelah kiri dan klik Videos
2. Klik Analytics di menu sebelah kiri
3. Masuk ke tab Engagement
4. Nampak Audience retention seperti gambar di bawah

Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views

Untuk melihat berapa peratusan audience retention, kalian boleh lihat pada graf, cuba alihkan cursor dari permulaan sampai akhir.

Kalau tengok di graf untuk salah satu video ini, audience retention pada 2:40 adalah dalam 55 %. Itu bermakna penonton masih lagi setia menonton. Dan Youtube melihat prestasi di audience retention  untuk membantu mempromosikan video kita masuk dalam suggested video.

Bila sis semak dari mana sumber sampai view makin naik, rupanya sumber tersebut dari suggested video. Jadi, sis dah faham Youtube dah bantu promosikan video ini. Lihat gambar di bawah.

Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views

Ranking Di Youtube Search 

Bukan senang bila nak masuk suggested video, mungkin rezeki sebab orang tengah search cari kan. Itu yang meletup naik sekejap.Tapi tak lama pun bila tengok hari berikutnya pun, Youtube search pula naik ranking.

Boleh lihat kedua - dua gambar di bawah, sis taip perkataan bingka roti dan juga resepi bingka roti. Terus ada video sis dalam tempat pertama dan kedua ranking dalam youtube search.

Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views

Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views

Di Youtube Studio apa yang sis suka, bila mana- mana video yang kita upload naik tiba- tiba, mereka dah siap - siap bagi notis untuk kita yang ada salah satu video kita meletup dan orang suka tengok.

Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views

5 Jenis Graf Untuk Mengukur Prestasi Audience Retention 

Sebenarnya, pola graf yang ditunjukkan dalam audience retention menentukan tahap kualiti video tersebut. Yang mana bahagian yang menurun meruncing balik, itu ke semuanya ada penjelasan daripada jenis graf audience retention.

Ini penjelasan daripada Youtube Help adalah seperti di bawah :

1.
Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views
Sekiranya graf menunjukkan garis lurus, ini bermakna orang yang menonton video dari mula sampai habis.
2.
Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views
Garis yang menurun menunjukkan penonton sudak tidak tertarik dengan video.

3.
Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views
Sekiranya ada lonjakan seperti yang ditunjukkan di gambar di atas, ini bermakna penonton berulang kali menonton di bahagian tersebut.
4.
Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views
Jika ada 2 titik seperti graf di atas, ini bermakna penonton terus "skip" video di bahagian tersebut.
5.
Youtube SEO tips : Maksud audience retention, cara naikkan jumlah views
Penurunan secara tiba - tiba atau drastik menunjukkan penonton sudah tidak berminat dengan video di bahagian tersebut.


Diharapkan dengan penjelasan 5 jenis pola graf di atas dapat membantu kalian memahami prestasi audience retention untuk video masing - masing. Selain daripada itu, dari semasa ke semasa kena memperbaik kualiti video kita untuk kepuasan orang yang menonton video kita.

Bila video kita dah masuk "suggested video", dalam masa yang sama ia dapat menarik untuk penonton akan subscribe channel kita.

Bukan sahaja dapat naikkan jumlah views malah dapat menambahkan subscribers kalian. Jadi ini salah satu untuk cara nak dapatkan subscriber youtube.

Ebook Rahsia Youtuber Naikkan Views Dengan Headline 

rahsia youtuber naikkan views

Bagi kalian yang masih lagi mencari ilmu tentang dunia youtube ini, jangan lepaskan peluang untuk memiliki ebook yang satu ini. Walaupun youtube adalah salah satu cabang buat duit online, ia sangat berbaloi bagi youtuber baru yang masih lagi dahagakan ilmu. 

Untuk youtuber yang dah lama pun ok juga nak dapatkan satu. Youtuber lama maksud sis dah banyak upload video tapi views tak naik - naik. Ke semua ilmu nak guna pakai walaupun guna main youtube dan bukan main hentam upload video saja. Betul tak ? 

Rahsianya semua ada di dalam ebook ini. 

Kalian boleh dapatkan di sini ya. Klik link di bawah 

1 Comments

Post a Comment

Previous Post Next Post