Monday, 6 April 2020

author photo
Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap | Tutorial Bergambar | Salam semua, suatu ketika dulu, resepi kek karamel pelangi gabungan lapisan karamel dan lapisan kek macam span ini memang popular. Kalau tak silap sis sekitar tahun 2011, rata - rata blogger masak - masak memang tak ketinggalan buat kek karamel pelangi. Ada yang berjaya dapat buak kek ini, dan ada juga yang tak berjaya asyik gagal.

Sungguh kemain semua takut nak buat kek berhantu bukan setakat payah nak buat, nanti buat - buat akhirnya tak jadi. Dunia baking, macam ni lah ada naik turun.

Sekali dah jadi, memang asyik menjadi la kerjanya. Kek karamel di antara kek yang menjadi tempahan ramai masa tu.  Harga kek karamel pelangi pun boleh tahan. Biar padan dengan tenaga nak boleh buat sebiji kek karamel. Bukan senang. Sis pun masa tu tak ketinggalan buat. Rasanya kali kedua baru menjadi keknya. Kemain baca langkah demi langkah.

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Rasa kemain gembira dah bila nampak kek karamel sendiri buat menjadi walaupun masa tu kemahiran baking sis tak ada lah tinggi sangat. Kita pun masih baru - baru belajar baking. Baca arahan pun bukan main asyik baca takut tersilap langkah.

Kek karamel ini memang langkah banyak pun. Ok lah kali ini, sis nak kongsi dengan korang semua resepi kek karamel pelangi yang gebu dan sedap.

Tekstur kek karamel memang lembut dan gebu sangat macam kek span. Dan lapisan karamel, untuk resepi ini, lapisan karamel tu agak nipis. Tapi ok dah tekak sis. Ada yang suka tebal dia boleh gandakan, tapi tak pasti la pulak tempoh masa membakarnya. Yang penting, kita jangan derhaka resepi ya.

Langkah - Langkah Untuk Penyediaan Kek Karamel 

1. Pertama sekali, sediakan loyang dan buat gula hangus

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 1 : Gula pasir yang telah dicairkan dan menjadi karamel

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 2 : Ini adalah campuran kuning telur, gula kastor, air dan minyak masak yang telah dipukul hingga putih gebu. Sis pukul dengan handwhisk untuk bahagian ini.

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 3 : Adunan yang telah bercampur dengan tepung gandum 

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 4 : Ini campuran karamel. Bahan untuk karamel boleh dibuat awal dan letak dalam loyang gula hangus tadi. 
Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 5 : Putih telur yang telah dipukul hingga bertanduk. Bila angkat mangkuk, putih telur tak jatuh. Pastikan sebelum nak pukul putih telur tiada sebarang kuning telur. 

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 6 : Adunan putih telur yang telah dicampur dengan adunan tepung tadi. Rujuk gambar nombor 3

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 7 : Bahagikan adunan kepada 2 atau 3 jenis warna yang disukai. Sis buat 2 jenis warna dan satu lagi dibiarkan warna putih 

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 8 : Caranya nak hasilkan corak kek karamel seperti gambar di atas, letak 2 sudu adunan warna biru di tengah- tengah loyang, kemudian letakkan 2 sudu adunan warna hijau di atas warna bir. Ulang langkah yang sama sampai habis. Nanti jadi macam corak gambar di atas. 

Jangan risau macam nampak nak limpah kan, nanti bila bakar tak melimpah pun adunan, cuma naik membukit. Nanti tengok gambar di bawah.

Cara Bakar Kek Karamel Dengan Kaedah " Steam Bath" 

Cara bakar kek karamel ini lain sikit dan bukan bakar cara biasa. Sebenarnya banyak kaedah nak bakar kek ni dan kaedah "steam bath" ini adalah salah satunya.

Kaedah "steam bath" maksudnya, tuang air panas ke dalam loyang yang lebih besar dari loyang kek. Macam tu lah ya cara bakar kaedah "steam bath". Boleh rujuk gambar di bawah ini.

Senang kata, bakar secara kaedah "steam bath" ini adalah untuk mengelakkan adunan yang dibakar menjadi cepat hangus. Lagipun dalam adunan kek karamel   ni ada sekali dengan lapisan karamel.

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 8 : Baru letak dalam oven, loyang kek diletak di dalam loyang yang telah diisi dengan air panas ya. Bakar dengan api bawah sahaja dengan suhu 150 C.

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 9 : Selepas 30 minit pertama dah nampak naik membukit 

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 10 : Kek yang telah dikeluarkan dari oven. 

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 11 : Setelah kek pun dah suam, kek akan renggang sendiri dari tepi loyang kita dah boleh nampak. Nak keluarkan kek dari loyang kena berhati - hati sikit. Ini untuk elak puding karamel tu dari pecah nanti cacat pulak.

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 12 : Rupa sebiji kek karamel yang telah selamat  dikeluarkan dari loyang. Berdebar - debar nak keluarkan. Tapi Alhamdulillah menjadi eloknya.

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Gambar 13 : Disebabkan masa ni sis pun takut takut nak keluarkan kek dari loyang dan banyak baca tips kalau tak nak air karamel tu meleleh, baik letak atas rak jaring macam gambar atas tu. Kerisauan sungguh, tapi memang sungguh bila nak telangkupkan tu, ada lebihan air karamel turun. Sis cepat - cepat lap dengan tisu. Tak nak kek menyerap air lebihan karamel. 

Macam tu rupa kat dalam bila dah siap bedah siasat kek karamel ni. 

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap

Resepi Kek Karamel Pelangi Lembut Dan Sedap 

Bahan Untuk Buat Gula Hangus
2 sudu besar gula pasir

Cara - Cara 
1. Sediakan loyang 8 inci.
2. Tabur gula dalam loyang dan masak atas api perlahan.
3. Biar gula hancur dan warna tukar jadi perang.
4. Biar gula sejuk. Gula yang sejuk ini akan keras dan akan retak2 dan berbunyi seperti kaca pecah bila dah keras.

Bahan - Bahan Untuk Puding Karamel
1/2 tin susu cair
70 gm gula castor
1/2 sudu teh esen vanilla
3 biji kuning telur

Cara - Cara 
1. Kacau susu dan gula hingga gula larut.
2. Kacau telur dan esen perlahan.
3.  Satukan kedua - dua bahan dan kacau rata perlahan saja.
4. Kemudian tapis ke dalam loyang gula hangus tadi. Ketepikan.
5. Kalau nak dapatkan lapisan karamel yang tebal gandakan sukatan susu dan kuning telur.

Nota : 
1. Tips untuk puding karamel cantik, jangan kacau telur dan susu terlalu kuat dan lama untuk mengelakkan puding menjadi berlubang setelah masak. 

Bahan 1 Untuk Adunan Kek 
70 gm gula kastor
3 biji telur kuning
135ml air
45ml minyak masak

Cara - Cara 
1. Pukul telur kuning, minyak dan air sampai gebu dan tukar ke warna putih.
2. Kemudian masukkan gula kastor dan pukul lagi sampai naik sekali ganda.

Bahan  2 Untuk Adunan Kek
140 gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder


Cara - Cara 
1. Matikan  mixer dan masukkan tepung dan baking powder yg telah diayak.
2. Masukkan campuran sikit - sikit dan kacau perlahan secara kaup balik hingga kesemua bergaul sempurna. Ketepikan.

Bahan 3 Untuk Meringue ( Putih Telur ) 
6 biji putih telur - pastikan jangan tercampur sedikit pun telur kuning
70 gm gula castor
1 sudu teh krim of  tartar

Cara - Cara 
1. Pastikan semua peralatan dalam keadaan kering dan bebas dari minyak dan air
2. Pukul putih telur hingga berbuih.
3 .Masukkan gula dan krim of tartar dan terus memukul dengan kelajuan tinggi hingga adunan menjadi  kental dan kaku. Kalau kita terbalikkan loyang adunan putih telur tu tidak jatuh.
4. Masukkan 1/3 bahan meringue kedalam adunan tepung tadi.
5. Gaul rata secara kaup balik.
6. Kemudian masukkan semua baki adunan meringue dan ratakan dengan kaedah kaup balik hingga bergaul sempurna. Kacau perlahan sahaja.

Cara Untuk Corakkan Kek Karamel 
1. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian yang sama banyak.
2. Letakkan pewarna yang anda sukai dan kacau rata.
3. Kemudian tuangkan ke atas lapisan karemel tadi.
4. Mula - mula tuang 3 sudu lapisan biru, kemudian 3 sudu lapisan hijau dan akhir sekali 3 sudu lapisan putih
5. Ulang langkah yang sama sehingga adunan habis. Akhir sekali lorekkkan atas adunan dengan lidi jika suka. Kalau tak nak lorekkan pun tak apa.

Cara Untuk Bakar Kaedah "Steam Bath"
1. Tuangkan air panas dalam loyang yamgag lebih besar dari loyang kek tadi.
2. Letakkan loyang yang berisi kek dalam loyang yang berisi air panas tadi.
3. Letakkan pada rak bawah dalam oven.
4. Bakar kek pada suhu 160 C ( ikut oven masing - masing ) dengan api bawah selama 1 jam atau sehingga kek benar-benar masak.
5. Jangan buka pintu oven semasa proses pembakaran 1/2 jam pertama.
6. Selepas masak, biarkan kek kekal dalam oven sehingga kek renggang di tepi loyang.
7. Terbalikkan kek atas pinggan dan biarkan kek turun sendiri.
8. Potong kek bila ia benar-benar telah sejuk.

Cara Keluarkan Kek Karamel Dari Loyang 
1. Bila kek dah masak, biarkan dalam 25 minit nak bagi loyang kek kurang panas dan dalam kedaan suam baru boleh telangkupkan kek
2. Ambil pinggan,  letak atas loyang kek kemudian terbalikkan dengan hati - hati.
3. Tarik perlahan - lahan loyang kek.
4. Kalau nampak air karamel yang meleleh, cepat- cepat ambil tisu. Kalau boleh tisu dah ada kat tepi senang nak lap - lap yang mana meleleh.

Nota :
1. Peringatan untuk sis sendiri, bakar pada suhu 150 C api bawah sahaja selama 1 jam dan tambah 10 minit lagi, turunkan suhu kepada 140 C.
2. Panaskan oven terlebih dahulu, sis guna api bawah dan atas, kemudian masa nak bakar baru pasang api bawah.
3. Kekalkan kek di dalam oven selepas masak, nanti nampak ada wap dalam oven, baru bukakan sedikit pintu oven nak bagi wap keluar.
4. Guna 11/2 sudu besar gula pasir nak buat karamel. Kalau terlebih gula nanti banyak air karamel yang keluar.

Cara penyimpanan untuk kek ini mestilah kena letak dalam peti baru sedap dimakan sejuk - sejuk. Tekstur bahagian lapisan kek memang lembut sangat macam kek span. Dengan gabungan lapisan puding karamelnya di bahagian atas memang terasa nikmatnya makan kek karamel.

Dah panjang lebar bercerita pasal kek karamel, macam mana, nampak susah tak lepas baca langkah  demi langkah. Nampak susah bagi yang tak pernah buat lagi. Nampak susah tapi senang jer, senang bagi yang dah cuba nak buat. Sis pun pemula jugak nak buat kek ini dulu, alhamdulillah menjadi. Tapi lama dah tak asah kemahiran buat kek ini.

Harap buat yang sudi nak cuba, boleh cuba buat ya. Kena baca arahan dengan teliti. Nampak susah, tapi bila dah banyak tenaga dah dicurahkan. Bila kek menjadi memang berbaloi lah.

Artikel yang lain
1. 5 Resepi Cup Cake Yang Pasti Sedap Dan Mudah Nak Buat
2. Resepi Kek Coklat Tanpa Telur Hanya Guna Yogurt, Lembut Sangat
3. Resepi Kek Marble Mudah, Moist Dan Lembut Sukatan Cawan


This post have 11 komentar

avatar
Nuwairani delete 2 November 2011 at 05:49

Adoi k.wani...kek ni mmg sedapppp!!! dah pernah buat sekali dulu. napok gayo kene buat lagi sekali..

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 2 November 2011 at 16:44

hihi ..buat nani,,,, jangan tak buat heheh... menggoda betul kek ni

Reply
avatar
rahel delete 2 November 2011 at 17:49

Mat petang Wani
dari jauh akak ternampak kek karamel...ada tarikan..tu yg akak singgah.kot2 ada lagi..nak mearasa gak..bole ek?

Reply
avatar
Mieza delete 3 November 2011 at 15:35

Assalamualaikum wani..mieza nak ucapkan terima kasih sebab sudi singgah dan follow blog WAWMC..terima kasih banyak2..mezafollow juga dan blog wani juga sudah dimasukkan ke dalam bloglist di WAWMC...harap wani juga sudi link kan blog mieza di bloglist wani..

Kek karamel tu nampak sedap sekali..ramai yang dah mencuba..entah bila la mieza nk cuba juga..mungkin raya haji ni..cantik kombinasi warna hijau biru tu :)

Reply
avatar
3ERINA delete 7 December 2011 at 16:58

nak tanya...karamel tu kena kukus dulu atau terus masukakn adunan kek tu ke dalam karamel..terima kasih

Reply
avatar
Wani Sukarno delete 7 December 2011 at 17:17

SALAM erina .. terima kasih sudi singgah kat blog :).. karamel tak perlu kukus dulu tapi adunan kek tu masukkan terus dalam adunan karamel tadi.. tak apa, kalau adunan kek betul2 menjadi adunan kek dia memang ringan ,so dia terapung 2 atas adunan karamel tadi tak tenggelam... bakar sekaligus ..

Reply
avatar
3ERINA delete 19 December 2011 at 15:56

terima kasih wani...insyaallah effa boleh cuba....nampak mmg sedap...

Reply
avatar
Sis Lin delete 6 April 2020 at 11:33

Wuii ini mendatangkan kekecuran tahap maksima ni hahahaha...
Kek kegemaran Sis ni Wani oii...cuma belum ada keyakinan nak buatnya...nengok ko punya cara ni, macam nak buatlah...heheheheh

Reply
avatar
Tiara Sapphire delete 6 April 2020 at 13:04

sedapnya kek awak. boleh try resepi ni nanti :)

Reply
avatar
Sunah Sakura delete 6 April 2020 at 22:46

ni la kek ibu duit satu ketika dulu sebelum kemunculan brownies dan yang seangkatan dengannya...pernah jana duit dengan ambil tempahan kek ni masa bulan puasa, memang tak menang tangan..sampai kena upah housemate2 ku tolong buat sekali...haha

Reply
avatar
ray delete 7 April 2020 at 00:28

why you do this to me kak wani? huwaaaa sedapnyaaa

Reply


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Nuffnang